Blogs ain't what they used to be


Η ενασχόλησή μου με το blogging ξεκίνησε στα μέσα του 2005 αποκλειστικά με την ιδιότητα του αναγνώστη. Ήταν η ωραία εποχή που οι πρώτοι ιστολόγοι είχαν αρχίσει να γίνονται γνωστοί μέσα και έξω από την ιστόσφαιρα, όπως η Damsel In Stress, η φοβερή Λίτσα, o Πιτσιρίκος και η Ψιλικατζού στα ξεκινήματά τους. Από το 2007 η συμμετοχή μου ήταν πιο ενεργή - κοινώς έγραφα σε ένα blog (δεν είναι της παρούσης ποιο) και έζησα από πρώτο χέρι τις ωραίες και τις άσχημες στιγμές αυτής της κοινότητας. Οι τελευταίες περιλάμβαναν τρελό ξεκατίνιασμα μεταξύ ιστoλόγων, κλείσιμο blogs από τους δημιουργούς τους, απαξίωση από τους κύκλους που έχουν πάρει εργολαβία την οποιαδήποτε έκφραση αντίθεσης σε κατεστημένες αντιλήψεις και πρακτικές και, πιο πρόσφατα, μηνύσεις εναντίον ιστολόγων για συκοφαντική δυσφήμιση.

Η άλλη πλευρά, η καλή, είχε τις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις για την Αμαλία Καλυβίνου και τις πυρκαγιές της Πάρνηθας στα μέσα του καλοκαιριού του 2007, τις αυθόρμητες συγκεντρώσεις στο τέλος του καλοκαιριού για την καταστροφή της Πελοποννήσου, που έδωσαν στην κοινότητα των ιστολόγων τέτοια δυναμική αναγκάζοντας τους υποψήφιους των εκλογών του 2008 να προσπαθήσουν να την προσεταιριστούν κάνοντας ειδικές αναφορές στους λόγους τους και κατατάσσοντας το φίλο Νεφέλικα στα πρόσωπα εκείνης της χρονιάς. Ήταν μια κοινότητα ζωντανή, εναλλακτική, με τις ακραίες απόψεις της, την έντονη διαφωνία, αλλά και τη ζύμωση που οδηγούσε σε κινήσεις όπως οι παραπάνω, πέρα και πάνω από κάθε πολιτική και μικροκομματική σκοπιμότητα. Ήταν η πρώτη (και μόνη μέχρι στιγμής) φορά που απλός κόσμος ανταποκρίθηκε σε ένα κάλεσμα διαμαρτυρίας που δεν προήλθε από όσους, όπως είπα πιο πάνω, θεωρούν την έκφραση αντίθεσης προσωπικό τους κεκτημένο.

Στη διάρκεια αυτής της πορείας, ο μέχρι πρότινος διακριτός διαχωρισμός του blogging (ως εναλλακτικού μέσου επικοινωνίας) από τα παραδοσιακά ΜΜΕ σχεδόν χάθηκε. Σύμφωνα με τον CEO του Technorati, Richard Jalichandra, πλέον τα blogs χαρακτηρίζονται ως mainstream media, ενώ και τα mainstream media ενσωματώνουν περιεχόμενο και μορφή που προσομοιάζει σε blogs. Επιπλέον, πολλοί bloggers μεταπήδησαν σε παραδοσιακά media όπως και το αντίστροφο, αλλά με πολύ μικρότερη ένταση. Στην Ελλάδα, μετά την επιτυχία "ενημερωτικών" blogs όπως το troktiko, παρόμοια blogs ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια: καθένας μπορεί να ανοίξει ένα ιστολόγιο και να το τιγκάρει με ειδήσεις από τον ηλεκτρονικό τύπο (αδυνατώ να κατανοήσω την προστιθέμενη αξία τέτοιων εγχειρημάτων). Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στη λίστα των 100 δημοφιλέστερων blogs του sync.gr δεν υπάρχει ούτε ένα αμιγώς μη ενημερωτικό blog, ούτε καν οι δημοφιλείς bloggers που είναι εγγεγραμμένοι στο sync.gr (π.χ. Πιτσιρίκος, Panosz, Kitsosmitsos). Κάτι παρόμοιο έγραψε πριν περίπου ενάμισι χρόνο και ο panosz στην "Καλύβα ψηλά στο βουνό". Σε αυτή την πληθώρα από blogs που ουσιαστικά λειτουργούν σαν ειδησεογραφικά πρακτορεία, και μάλιστα αναδημοσιεύοντας τα νέα από δεύτερο χέρι, προσθέστε και τα θεματικά blogs (εθνικά θέματα, πολιτική, νομικά θέματα, κλπ.) και θα έχετε μια ιδέα για το πού κινείται η ελληνική ιστόσφαιρα. Εξαιρώ τα επαγγελματικά blogs, των οποίων η λειτουργία εξυπηρετεί διαφορετικούς σκοπούς.

Αυτά σε ό,τι αφορά τη δημοφιλία βάσει αριθμών links και επισκεψιμότητας. Όμως η απήχηση των γραφομένων ενός ιστολόγου στους αναγνώστες του δε μετριέται μόνο με νούμερα και σίγουρα δεν μπορεί να προέρχεται μόνο από την αναδημοσίευση ειδήσεων. Είναι η προσθήκη της προσωπικής κρίσης του γράφοντα και η δυνατότητα να παρακινήσει τους αναγνώστες να σχολιάσουν τα γραφόμενά του που δίνει την προστιθέμενη αξία σε ένα ιστολόγιο. Ακριβώς αυτή η διάδραση μεταξύ γράφοντα και αναγνώστη είναι που αυξάνει την απήχηση ενός ιστολογίου, κι αυτό έχει μεγαλύτερη σημασία από τη δημοφιλία του βάσει των αριθμών. Γιαυτό το λόγο δεν υποστηρίζω blogs που έχουν κλειστά τα σχόλιά τους, λειτουργώντας ουσιαστικά σαν ένα vanity project του γράφοντα, όπως επίσης και τα blogs που δεν απαντάνε στα σχόλια που αφήνουν οι επισκέπτες.

Τελικά όμως αυτή η μετάλλαξη του blogging, που κυριαρχείται από sites που μοιάζουν με ιστολόγια μόνο στη μορφή και την πλατφόρμα που χρησιμοποιούν, λίγο επηρεάζει την κοινότητα των πραγματικών ιστολόγων. Οι άνθρωποι θα γράφουν, θα σκέφτονται, θα ανταλλάσσουν απόψεις, θα πλακώνονται και μέσα από τη σύγκρουση και τη ζύμωση θα προχωρούν μπροστά, όσο κι αν τα κατ' επίφαση blogs πληθαίνουν και αυξάνουν τα links, trackbacks και numbers of visitors τους.

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

4 Responses to Blogs ain't what they used to be

  1. Vangelis says:

    Χρήστο, προσυπογράφω κατά βάση τη σκέψη σου, αλλά νομίζω ότι πρέπει να γίνει μια επισήμανση.

    Είναι γνωστό, ότι οι λέξεις έχουν τη σημασία τους, είναι προϊόντα εξελίξεων, αποτέλεσμα εξουσιαστικών διαδικασιών κτλ.

    Σε αυτό το πλαίσιο, ο όρος μετάλλαξη (του blogging) που χρησιμοποιείς, εξυπονοεί ότι η πρότερη κατάσταση ήταν η ορθή - ακριβώς δηλαδή ότι συμβαίνει με τον επίσης ιατρογενή όρο, κρίση.

    Η μετεξέλιξη, όπως εγώ νομίζω ορθότερα, είναι κάτι, κατά βάση, αναμενόμενο (με τα goods τα bads) αλλά και, σε οποιαδήποτε περίπτωση, αναπόφευκτο.

    Θα μου πεις τώρα εσύ, και με το δίκιο σου, τί το ψάχνεις τόσο? ΈΛα ντε. Αυτά :-)

  2. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι η τωρινή κατάσταση έχει το αρνητικό χαρακτηριστικό που περιγράφω, το οποίο δεν είχε η προηγούμενη κατάσταση. Είναι λεπτή η διαφορά στις ερμηνείες των λέξεων. Ίσως και οι δύο να ταιριάζουν - η πρώτη τονίζει το αρνητικό στοιχείο της τωρινής κατάστασης και η δεύτερη την αλλαγή της κατάστασης καθαυτή.

  3. Σωστές οι παρατηρήσεις σου. Μία απορία μόνο: γιατί να μας ενδιαφέρει αυτό τόσο πολύ; Άστους να κάνουν αυτό που νομίζουν για δουλειά τους. Εμείς απλώς το χόμπυ και τις ιδέες μας ;-)

    ΥΓ Με έβαλες στα δημοφιλή μπλογκς; Χαχαχα! Μ'άρεσε αυτό!

  4. Προσωπικά με ενδιαφέρει γιατί, όπως είπες σε άλλο σχόλιό σου, ο θόρυβος που δημιουργούν αυτά τα "blogs" καλύπτει άλλες φωνές που αξίζουν να ακουστούν. Για παράδειγμα, χρησιμοποιώ και το sync και το Greek Bloggers για να βρω bloggers που δεν ήξερα μέχρι σήμερα. Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο ενοχλητικό είναι 99 στα 100 post να είναι αναδημοσιεύσεις ειδήσεων από τα μεγάλα ειδησεογραφικά sites.

Από το Blogger.